Vi er generelt foran, her i Danmark, når det kommer til at bruge moderne teknologi. Langt de fleste virksomheder og privatpersoner er ikke blege for, at tage ny teknologi til sig, og bruge det til at øge effektiviteten. Det betyder dog ikke, at vi ikke alle har en sund skepsis. Vi kan selvfølgeligt alle se, hvor meget computere og moderne teknologi har bidraget med på arbejdspladsen. Mange ting er blevet betydeligt lettere, og nogle ting er endda blevet automatiseret fuldstændigt. Der er altså ingen tvivl om, at teknologi har bidraget positivt. Men er det altid tilfældet? Nogle gange virker det som om, at virksomheder kaster sig over ny teknologi, uden helt at have gennemtænkt tingene. Bare fordi noget teknologi er det sidste nye, er det ikke en selvfølge, at det er en god investering. Man er nødt til nøje at opveje fordele og ulemper ved at anskaffe sig noget nyt teknologi, og selvfølgeligt holde det op i forhold til den pris det koster, at få det implementeret. Man skal altså ikke tilføje ny teknologi for teknologiens skyld. Det skal give mening i forhold til virksomheden og dens processer.
Jeg ser det derfor som et sundhedstegn, når folk forholder sig kritisk overfor ny teknologi på arbejdspladsen. Dem der vælger teknologien er ikke altid dem, der ender med at skulle bruge den. Der kan derfor let opstå misforståelser der gør, at teknologien reelt ender med at stå i vejen, frem for at være brugbar. Det er derfor altid en god idé at præsentere og diskuttere den nye teknologi før man køber den. På den måde kan alle give deres feedback, og man kan sikre sig, at det man køber giver mening.
Det var den proces vi fulgte for nyligt, at vi overvejede at anskaffe os et system til mødebooking. Det viste sig at være en rigtig god idé. De fleste ansatte himlede nemlig med øjnene, og mente at det virkede tåbeligt ? hvordan skulle en computer dog kunne hjælpe én med at holde møder? Flere sagde direkte, at de ville nægte at bruge systemet, hvis vi implementerede det.
Vi købte dog systemet alligevel. Mødet var nemlig en dialog, og den endte med at være yderst konstruktiv. Et system er kun noget værd, hvis de ansatte bruger det aktivt. Folk bruger kun et systen, hvis de forstår, hvordan det kan hjælpe dem. Vores møde gav os altså mulighed for, at bringe de ansattes skepsis op, så systemet kunne forklares på rette vis.
Vi udpegede de problemer, der ofte opstår, i forhold til afholdelse af møder. Vi har et begrænset antal mødelokaler, og de ligger på en etage for sig selv. Mange må derfor forgæves gå op af trapperne, hvis alle lokalerne allerede er i brug. Det er noget der skaber frustration, og samtidig spilder en masse tid. Ved at have et system til mødelokale booking kommer vi udenom den hovedpine. Det er lettere at tilkalde til at møde, da man kan sikre sig, at alle deltagerne er ledige på mødetidspunktet. Man sikrer sig samtidig, at der er et lokale ? med den rette kapacitet ? tilgængeligt, da dobbelt-bookinger undgås.